W skład pakietu wchodzi 5 serii zeszytów ćwiczeń:
Dać rzeczy słowo. Rozumienie - poziom 1
Dać rzeczy słowo. Rozumienie - poziom 2
Dać rzeczy słowo. Rozumienie - poziom 3
Dać rzeczy słowo. Pisanie - poziom 1
Dać rzeczy słowo. Pisanie - poziom 2
Dać rzeczy słowo. Pisanie - poziom 3
Dać rzeczy słowo. Ekspresja - poziom 1
Dać rzeczy słowo. Ekspresja - poziom 2
Dać rzeczy słowo. Ekspresja - poziom 3
Dać rzeczy słowo. Czytanie - poziom 1
Dać rzeczy słowo. Czytanie - poziom 2
Dać rzeczy słowo. Czytanie - poziom 3
Dać rzeczy słowo. Słuch fonemowy
Dać rzeczy słowo. Apraksja mowy
Publikacja została przygotowana z myślą o uzupełnieniu codziennej terapii afazji. Zadania zawarte w serii zeszytów pomogą w usprawnieniu pisania, czytania, mówienia i rozumienia. Podział na ćwiczone funkcje i poziomy trudności ułatwia wybór odpowiedniego zeszytu ćwiczeń.
Afazja to – ogólnie ujmując – zaburzenia w komunikowaniu się związane z deficytami językowymi, powstałymi na skutek uszkodzenia mózgu (np. udaru, urazu). Nasilenie i rodzaj objawów afazji zależą od wielu czynników, między innymi wielkości uszkodzonego obszaru i jego lokalizacji w mózgu.
Podjęcie terapii afazji powinno być poprzedzone dokładnym, przeprowadzonym przez specjalistę badaniem pozwalającym ocenić, które funkcje językowe (rozumienie, nazywanie, powtarzanie, tworzenie dłuższych wypowiedzi czy też pisanie
i czytanie) zostały zaburzone. Istotne jest również określenie głębokości zaburzeń oraz postawienie hipotez o przyczynach trudności, np. zaburzenie różnicowania słuchowego dźwięków, trudności w mówieniu, deficyty leksykalne.
Autorki:
Marika Litwin
Iwona Pietrzyk
Fragment recenzji
Zbiór proponowanych przez Autorki zdań i ćwiczeń w sposób przejrzysty porządkuje materiał językowy potrzebny terapeucie do pracy z pacjentami dorosłymi. Zróżnicowanie zadań pozwala za każdym razem dostosować stopień trudności zalecanych ćwiczeń do indywidualnych potrzeb chorego. Sposób przedstawiania treści w „Dać rzeczy słowo” i „Apraksji” umożliwia skuteczną pracę nad językiem pacjenta zarówno profesjonalistom merytorycznie przygotowanym do prowadzenia terapii mowy, jak i osobom spoza wąskiego grona specjalistów, bliskim chorego i wolontariuszom zainteresowanym kontynuowaniem rehabilitacji poza placówką medyczną.
dr Anna Łobos